Výchovné poradenství
Konzultační hodiny výchovné poradkyně
Mgr. Markéta Teplá
Konzultační hodiny výchovné poradkyně:
pondělí 12:00 – 13:30
úterý 13:30 – 14:30
a kdykoliv po předchozí domluvě.
Konzultační hodiny školního metodika prevence
Mgr. Radek Malý
Konzultace v úterý od 9:50 do 10:30 nebo kdykoli po předchozí domluvě.
Školní psycholog
Od února 2023 gymnázium nabízí služby školního psychologa Petra Klusky.
Poradenská činnost psychologa může pomoci žákům při řešení řady konkrétních obtíží, např.
- při problémech ve vztazích,
- s osobním rozvojem,
- v osobních krizích,
- při partnerských obtížích,
- chování k vrstevníkům, dospělým,
- při mimořádných či vleklých problémech v rodině apod.
K dispozici bude v kabinetu výchovné poradkyně v úterý a ve čtvrtek od 14:00 do 16:00.
Konzultaci je vhodné si předem domluvit prostřednictvím e-mailu psycholog@gzastavka.cz.
Mgr. Markéta Teplá (1. 3. 2023)
Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2018-19
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2016-17
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2015-16
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2014-15
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2013-14
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2012-13
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2011-12
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2010-11
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2009-10
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2008-09
- Úspěšnost přijetí absolventů na VŠ 2007-08
Mgr. Libor Hejda, výchovný poradce
Aktuální dokumenty a informace ke stažení
Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce
Ministerstvo školství zprovoznilo nový portál určený absolventům základních i středních škol. Můžete se zde seznámit se světem práce, získat informace o jednotlivých povoláních, dozvíte se, jak postupovat při výběru škol a studijních oborů. Na tomto webu najdete i pomůcky pro žáky, kteří mají problémy při studiu.
Podívejte se na stránky www.infoabsolvent.cz!
Mgr. Markéta Teplá
Jak se učit na střední škole
Co možná nevíte, ale měli byste vědět ...
Jak je to se schopnostmi, nadáním a školním prospěchem?
Myslíte, že člověk s vysokým IQ, má ve škole vyhráno? Korelace, to je vzájemný vztah, v našem případě mezi rozumovými vlastnostmi, nadáním – jak se často zjednodušuje IQ – a školním prospíváním, je v jakékoliv skupině na světě vždy pouze cca 0,4. Jinými slovy: Kdybyste podrobili 100 osob ze stejné třídy, školy, města atd. u nás i kdekoliv v cizině některému z testů IQ a pak je seřadili od nejlepšího k nejhoršímu jednou podle školního prospěchu a jednou podle zjištěného IQ, zjistili byste, že jen cca 42 z nich obsadí stejnou nebo přibližně stejnou příčku na obou žebříčcích.
Znamená to tedy, že o školním prospívání nerozhoduje přednostně výše IQ. Těch 58% zbylého podílu představují různé osobní vlastnosti a podmínky. Z osobních vlastností to mohou být na jedné straně: píle, návyk na učení, motivace, svědomitost, vůle, sebekázeň, spokojenost (protože jsou úspěchy), na druhé straně to mohou být: lenost, nechuť k učení, lhostejnost, lehkomyslnost, neochota přemoci se, chaos, těkání, nespokojenost (protože nejsou úspěchy – což není osobní vlastnost, ale stav, tedy již podmínka, ale jedna z nejdůležitějších). Mezi podstatné podmínky patří i kvalita učitelů.
Rady pro chvíle „velkého rozhodnutí“
Pokud jste se rozhodli pracovat na svých lepších školních výsledcích, pozorně čtěte další řádky, byste věděli, jak bude vše probíhat, s čím musíte počítat a aby Vás nepřešla chuť, když se výsledky nedostaví okamžitě. Se zřetelnějšími výsledky naznačeného způsobu studia, pokud jej budete skutečně důsledně uplatňovat, lze počítat až po delší době, za čtvrt až půl roku. Pocitu pevnějších vědomostí, lepšího porozumění, a tím i větší jistoty v předmětech je však možno dosáhnout podstatně dříve.
1) Byla-li příprava do školy dosud nárazová nebo jen minimální, je vhodné nerozšiřovat ji najednou hned na požadované 2 hodiny, tuto radikální změnu byste patrně nezvládli. Pro začátek stačí rozšířit ji přiměřeně, únosná bývá jedna hodina. Po vypracování studijního návyku nebývá postupné rozšíření přípravy podle skutečné potřeby takovým problémem.
2) Pořadí předmětů, na něž se připravujete, volte takové, aby za sebou předměty následovaly co nejméně příbuzné, eventuálně co nejméně zatěžující stejné psychické funkce. Vhodnější je například kombinace matematika – literatura – chemie – dějepis než zařazení literatura – dějepis – matematika – chemie. Začínat je možno drobným úkolem z oblíbeného předmětu.
3) Přestávky mezi předměty by se neměly protáhnout na více než 5 – 10 minut a měly by být vyplněny aktivitou jiného charakteru.
4) Při obtížnější koncentraci pozornosti, hlavně jste-li teprve na začátcích vytváření studijních návyků, volte spíše kratší doby souvislého studia, 20 až 30 minut, oddělené přestávkami.
5) Při rozsáhlejší látce, například při opakování, doporučujeme projít velmi zhruba nejprve celou látku, potom ji rozdělit podle představy, kterou si uděláte o její náročnosti a rozsahu, do jednotlivých partií. Pamatujte při tom, že učivo osvojované uprostřed se pamatuje nejhůře. Pozor na paniku při zjištění celého rozsahu látky, při omezených časových možnostech je samozřejmě nutný výběr.
6) Ještě v den školního výkladu si látku doma přečtěte a osvojte si alespoň její logické jádro. Je důležité, abyste je zformulovali. Před následující hodinou látku zopakujte a doplňte detaily. Osvědčuje se začít takto nejprve s několika předměty, se dvěma, třemi, a postupně přidávat další. Toto jsou rady pro ty, kdo jsou na startu. Pro ty, kdo chtějí porovnat vlastní zkušenost, nebo jsou ochotni vyslechnout o náležitostech práce do školy ještě více, jsou následující rady.
Zásady správné přípravy do školy
1) Domácí příprava, tj. vlastně adaptace látky přednesené ve škole, je na střední škole nezbytnost. Měření dokazují, že prospěch na střední škole je více závislý na délce domácí přípravy než na míře nadání. „Norma“ pro studenty, kteří chtějí mít výborné a chvalitebné je cca 2 – 3 hodiny domácí práce denně.
2) Domácí příprava začíná pozorným sledováním školního výkladu. Pozorné sledování výkladu se projeví :
a) Chytrým a prozíravým vedením poznámkových sešitů, a to takovým grafickým členěním záznamového výkladu, aby odpovídalo logické struktuře výkladu. Záznamy členíme odleva doprava. Dodržujeme zásadu, že informace na stejné úrovni zaujímají v grafické struktuře zápisu vždy stejné místo, to je začínají vždy na stejném místě.
b) Nastraženýma ušima, tedy cílevědomou pozorností pro tzv. klíčové informace. Tím se rozumí takové sledování výkladu, abyste v něm zaregistrovali významné body logické vazby tématu., například příčiny jevu, o němž je výklad, vymezení jeho platnosti, podstatný znak jevu, hledisko jeho zařazení do systému, nebo fyzikální zákon, o nějž se opírá funkce vykládaného přístroje, v matematice zdůvodnění významného obratu při řešení úlohy. Termín „klíčová informace“ si dobře pamatujte.
3) Domácí příprava na předmět by měla začít týž den, kdy byla látka ve škole vyložena. Budete-li tak postupovat, ušetříte tak nakonec spoustu času a navíc získáte příznivější mínění o svých schopnostech. Křivka zapomínání totiž praví, že týž den si zapamatujete z výkladu velmi mnoho (cca 90%) látky, ale po 2 či 3 dnech (již jen cca 30%) budete musit vynaložit na jeho osvojení tolik námahy, že si budete klást otázku, kde jste byli, když se výklad ve škole konal.
4) Každý den v týdnu byste měli mít svůj stálý čas, kdy sedáte k učení. Tedy podle rozvrhu školní a mimoškolní činnosti budete např. každé pondělí začínat v 18.00, každé úterý v 16.00 atd. až do konce týdne. Je to pro pořádek a je to i další trik, jak pomoci sobě samému. Málokdo se totiž nemůže dočkat až rozloží učení, naopak většina lidí je taková, že odkládá, odkládá…..až odloží.
Navyknete-li si však na pravidelný režim, ozve se vaše svědomí a např. v pondělí v 18.05 vytáhnete učebnice. Pokud máte pocit, že tato rada by z vás učinila šedivé pedanty protivné druhým i sobě, navrhujeme vám alespoň kompromis : udělat si večer jasný a uskutečnitelný plán na druhý den. Samozřejmě s respektem k patřičnému bloku času na učení. Pamatujte, že příprava do školy vás bude bavit jen tehdy, když v učivu objevíte zajímavé podrobnosti, ale abyste je objevili, musíte si na ně dát čas.
5) Je dobré moudře řadit předměty uvnitř časového bloku. Nezačínejte nikdy pro vás nejobtížnějším, ztratili byste náladu a sebedůvěru. Začněte tím, který vám jde snadno. Úspěch podepře vaši vůli (nejlepší doping je úspěch) a také budete mít dojem, že z hory práce před vámi již už něco uspokojivě ubylo. Učivo na pamatování střídejte s učivem na úvahu a úsudek, případně předměty na úsudek prokládejte krátkodobým učením paměťovým, jako jsou vzorce, slovíčka, básně, gramatická pravidla, systémy.
6) Při každém osvojování učiva si představujte, že budete mít na dané téma referát. Připravte si látku ke zkoušení tak, aby vám profesor nemusel do zkoušení zasahovat, aby jenom potěšeně hleděl a naslouchal. To nastane tehdy, když bude váš výklad takový, kdy se na prvním místě říkají ony klíčové informace o podstatě a podstatných souvislostech tématu a teprve potom se přechází k popisům, detailům, dějům literárního díla, vymezení či platnosti funkce. Postupujte při zkoušení takto, nikdy obráceně.
7) Při vlastním studiu postupujte takto :
a) Nejprve si přečtěte v učebnici a v sešitě celé téma bez ohledu na to, že máte k osvojení jen jeho úsek. Lépe pochopíte klíčové souvislosti.
b) Čtěte znovu úsek, který si máte osvojit, a to s tužkou v ruce. Tužkou si odtrhávejte stavební kameny výkladu, nikoliv bezmyšlenkovitě celé řádky. Podtrháváním vlastně provádíte první logickou analýzu textu. Již to zanechává stopu ve vaší paměti. Doporučujeme též poznámkový papír na dosah, některé věci se pamatují ještě lépe, když se zapíší. Neopisujte však učebnici! Kromě toho si na poznámkový papír můžete zapsat osnovu svého budoucího výkladu tématu ve škole. Podtrhávání a poznámkování poslouží též k udržení vaší pozornosti. Jestliže pracujete bez psacího náčiní, zjistíte často na konci stránky, že nemáte ani zdání, o čem jste četli.
c) Čtěte znovu spolu s pokusy částečně reprodukovat zpaměti bez nahlížení do pomůcek.
d) Poslední fáze je cvičné proslovení výše uvedeného „referátu“, to je zopakování zvládaného učiva nikoliv trpně, jak jde za sebou v učebnici, ale po svém a v souvislém nepřerušovaném výkladu. Ten se může odehrát i „v duchu“, potichu, ale i plně formulovanými slovy a větami. Pokud provede v duchu pouze vizuální revizi stránky učebnice, dopouštíte se sebeklamu, neboť zaměňujete evidenci toho, o čem se mluvilo, za to, co se o věci pravilo. A vy při zkoušení máte sdělit obojí, tj. o čem se pravilo a co se o tom pravilo. Proto doporučujeme raději provést závěrečnou rekapitulaci zejména všem těm, kdo jsou trémisté, nedokonalí řečníci a na naučené se rozpomínají teprve po zkoušení cestou z lavice a v lavici.
Závěrečnou hlasitou reprodukcí osvojovaného učiva si vlastně zkontrolujete, zda jste si jej opravdu zapamatovali, připravíte si slova, kterými ve škole výklad podáte – znáte tu nešťastnou výmluvu „já to umím, ale neumím to říci“. Při zkoušení si budete jisti, neboť budete vědět, že jste látku již uměli. Hlasitou reprodukci doporučujeme i těm, kdo si myslí, že jsou výmluvní a že ve škole uplatní i víc, než se naučili. Nepodceňujte učitele, nemají v povaze dát se opít rohlíkem. Při zjištění, že vaše reprodukce učiva je chatrná a že „referát“ by byl spíše trapnou záležitostí, znovu a rychle zopakujte ještě třetí a čtvrtou fázi učení znovu.
8) Učení matematice a eventuálně i fyzice a chemii začíná vskutku tím nejpozornějším sledováním školního výkladu. I když je sebekomplikovanější, snažte se neztratit nit, zaznamenat všechny významné obraty ve výkladu i řešení úloh i s jejich zdůvodněním, poznámky si dělejte obzvlášť přehledně a pište čitelně.
Doma si celou látku projděte, přehlédněte znovu všechny úlohy řešené ve škole, potom vypracujte domácí cvičení (doma, samostatně, a když s pomocí, tak přesto doma, abyste si postup ještě osvojili) a posléze ze Sbírky úloh spočítejte něco příkladů navíc. Opisování domácích cvičení od spolužáků nemá logiku, navíc se ocitáte v trapném a závislém postavení. Požádat někoho o pomoc s vysvětlením látky se však neostýchejte, tuto pomoc by vám odmítnout neměl.
9) Další rady ke studiu :
a) Nemusíte se učit v naprostém tichu, ale velice varujeme před „pop music“, kterou při učení tak milujete. Zkuste si poctivě přiznat, že odvádí vaši pozornost, připomíná zážitky a vzpomínky na ně, což je sice příjemnější než učení, ale vy máte v danou chvíli úmysl se rychle naučit. Tak si práci neztěžujte.
b) Jazykům se učte vždy nahlas a nebraňte se memorovat celé texty v cizím jazyce. Utkvějí vám v hlavě správná spojení a přesné a používané výrazy a lépe se zmocníte toho, čemu se říká „duch jazyka“.
c) Na zaznamenání studijních a jiných povinností si veďte diář: k libým lidským pocitům patří odškrtnutí splněného úkolu.
d) Sobotu a neděli řešte tak, že jeden den se nebudete učit vůbec – nejlépe v sobotu – druhý den však začnete s učením co nejčasněji, nejlépe v 9.00. Bylo by smutné, kdybyste teprve ve volném týdnu před maturitou učinili objev, že od 8.00 do 12.00 se udělá neuvěřitelné množství práce a že tou dobou je člověk jakoby i nějak nadanější.
Mgr. Libor Hejda
Studium a práce v EU
Vstupem České republiky do Evropské unie se ohromně rozšířily možnosti mladých lidí studovat a pracovat v zemích EU. Ještě stále je ale třeba překonat některé administrativní překážky. Informace o možnostech a rady najdete na těchto webových stránkách:
Evropský portál vzdělávacích příležitostí Ploteus vám nabídne vyhledávání a databáze studijních příležitostí, popis národních vzdělávacích systémů, informace o národních a evropských mobilitních programech a praktické informace o jednotlivých zemích.
Informace pro studenty, kteří chtějí najít uplatnění na evropském trhu práce, shromažďuje poradenská síť EURES. Můžete navštívit odkaz Ministerstva práce a sociálních věcí, neboť střediska EURES pracují při Úřadech práce v ČR.
Mgr. Libor Hejda
Informační zdroje pro volbu povolání
Kde si můžete nechat poradit? Nevíte, jaké zvolit povolání? ...
Máte vysněné povolání, ale nevíte, kterou vysokou školu vystudovat?
Jaké osobnostní předpoklady a dovednosti byste měli mít, když chcete danou profesi vykonávat?
Tyto a mnohé další otázky vám pomohou zodpovědět:
Informační a poradenské středisko pro volbu povolání
(při Úřadu práce v Brně)
Nechte si počítačem vyhodnotit své zájmy – jde o tzv. Vídeňský test (ZDARMA), pracovníci IPS vám podle jeho výsledků doporučí povolání, vhodnou školu … Domluvte si schůzku dopředu – kontaktujte Poradenské středisko pro volbu povolání:
Brno-město: Palackého 89, 612 00 Brno-Královo Pole, tel.: 543 517 463
Brno-venkov: Šujanovo nám. 3, 660 35 Brno, tel.: 950 105 350, 950 105 352, 950 105 353
Kartotéka typových pozic obsahuje přehled profesí seřazený podle oborů. K jednotlivým povoláním zde najdete požadované vzdělání, pracovní činnosti i potřebné osobnostní předpoklady k jejich vykonávání.
Na stránkách Průvodce světem povolání Průvodce světem povolání si můžete vyplnit zájmové dotazníky pro svou orientaci v možnostech volby povolání (výběr podle oblíbených předmětů, charakteru pracovní činnosti, předmětu práce, pracoviště či nutného vzdělání; najdete zde rovněž charakteristiku jednotlivých povolání a další pomůcky – jak žádat o zaměstnání, jak napsat životopis, jak se připravit na přijímací pohovor).
Pedagogicko-psychologická poradna
poskytuje mimo jiné poradenství při rozhodování o dalším studiu, návštěva nejlépe po domluvě s výchovným poradcem, informace o službách poskytovaných poradnou získáte i na jejích webových stránkách: http://www.pppbrno/.
Mgr. Libor Hejda
Jak si vybrat vysokou školu?
Máte před sebou ještě poslední ročník střední školy a začínáte se zabývat otázkou, co dál?
Vysokou školu vybírejte podle toho, co vás nejvíc baví, zajímá a čím se chcete zabývat i v budoucnu – zvažte perspektivu budoucího povolání. Maturitní předměty si zvolte tak, aby učení bylo efektivní zároveň i na přijímací zkoušky.
Vysokou školu si můžete vybrat státní nebo soukromou. Na státních školách jsou přijímací zkoušky obtížnější. V dnešní době má však každý student dostatek možností a informací k perfektní přípravě – školy zveřejňují informace o přijímacím řízení na internetu, pro každý obor existují učebnice a cvičebnice, přípravné kurzy, nulté ročníky. Na soukromých vysokých školách jsou přijímací zkoušky mnohem snadnější nebo nejsou vůbec, školy přijímají vícekrát ročně, platí se však školné.
Na většinu vysokých škol se podávají přihlášky do konce února (pokud se dělají talentové zkoušky, podávají se přihlášky dříve). Podrobné informace o přijímacím řízení zjistíte v adresáři vysokých škol www.vysokeskoly.com nebo přímo na webových stránkách školy. Kromě klasického papírového formuláře dnes mnoho škol nabízí již i internetovou přihlášku. Poplatek za přihlášku se pohybuje kolem 500 Kč a platí se za každou podanou přihlášku. Za internetovou bývá poplatek nižší.
S výběrem vhodné školy vám mohou také pomoci, kromě výchovného poradce na škole, pedagogicko-psychologické poradny, Ústav pro informace ve vzdělávání (www.uiv.cz) nebo na vzdělávací agentura AMOS, která poskytuje zdarma poradenství a databázi přijímacích testů z minulých let a na vyžádání zasílá emailem podklady zaměřené na konkrétní fakultu nebo obor, (např. „Jak se dostat na právnické fakulty“). Všechny podklady najdete také na adrese www.kampomaturite.cz.
Trendem posledních let jsou jednoleté přípravné kurzy typu nultých ročníků, které začínají v říjnu nebo listopadu. Kromě těchto kurzů existují i kurzy kratší, např. semestrální, měsíční apod. Uchazeči, kteří absolvovali přípravný kurz, mají statisticky vyšší úspěšnost u přijímacích zkoušek.
Doporučujeme se nad výběrem školy opravdu zamyslet a získat si maximum informací o konkrétní škole, fakultě, oboru, porovnávat jednotlivé fakulty. Je to důležité rozhodnutí, které ovlivní váš další život.
6 rad, jak se připravit na přijímací zkoušky
Nejde jen o to, naučit se k přijímacím zkouškám co nejvíc. Někdy ani nemusíte přesně vědět, co všechno se máte učit. Mezery ve znalostech se dají nahradit poctivým seznámením s přijímacími testy, zvolením strategie a vlastní duševní přípravou na přijímací řízení. Bez vědomostí se však neobejdete, proto doporučujeme důkladnou přípravu. Následujících několik rad by vám mělo pomoci využít vašich vědomostí na maximum.
1) Zjistěte si všechny dostupné informace o přijímacím řízení: jeho struktura; organizace; atmosféra; bodování přijímacího testu; možnosti bonusových bodů, např. za maturitu s vyznamenáním, státnice z cizích jazyků, praxi. Podrobně si přečtěte pokyny děkana k přijímacím zkouškám!
2) Sežeňte si přijímací testy z minulých let: některé vysoké školy je zveřejňují na svých internetových stránkách; spousty přijímacích testů shromažďují vzdělávací portály, např. KamPoMaturite.cz/testy; Testonline.cz atd.; vycházejí v učebnicích k přijímacím zkouškám nebo se dají zakoupit přímo na vysoké škole.
3) Vyzpovídejte kamarády, kteří už na přijímacích zkouškách byli. Rovněž si vyměňujte informace se spolužáky, kteří se připravují na stejné přijímací zkoušky.
4) Spočítejte si, kolik dnů máte do přijímacích zkoušek a rozvrhněte si podle toho svou přípravu. I na poslední chvíli se můžete hodně naučit, ale musíte se učit systematicky a efektivně. Existují např. i intenzivní přípravné kurzy těsně před přijímacím řízením;
5) Připravte svou psychiku na den „D“. Přijímací zkoušky jsou hlavně spojeny s velkým stresem, který může zádně ovlivnit váš výkon. Mezi hlavní stresové faktory patří:
a) Strach z neúspěchu: Pokud budete vědět, jak testy vypadají a jak jste se připravovali, pak lépe odhadnete i své šance na úspěch. Myslete na to, že nepřijetí ještě neznamená ztracený rok, protože ho můžete využít k pomaturitnímu, zahraničnímu, jazykovému studiu nebo praxi.
b) Neznámé prostředí: Může způsobit velkou ztrátu času, a tedy i nervů. Zajděte se podívat do školy, kde se budou konat přijímací zkoušky, případně si školu vyhledejte na mapě, zjistěte si předem dopravní spojení a dostavte se s předstihem.
c) Časový limit: Spousta studentů pod časovým stresem podává o hodně horší výkony, přitom je velice jednoduché se na časový limit připravit. Stačí si doma se stopkami vyzkoušet dvě, tři varianty přijímacích testů nanečisto a dodržet přesně časovou dotaci na test!
6) Připravte se na nejkritičtější den před přijímací zkouškou. Psychologové obvykle zmiňují radu „neučte se den před testem, abyste nezjistili, že něco neumíte, a tím si ještě více uškodili“. Na druhou stranu většina studentů se učí na poslední chvíli, a tak jim nezbývá využít i ten den před testy. Proto raději doporučujeme, aby student využil poslední den na rekapitulaci toho, co umí.
Doba se změnila! Dnešní výběr vysokých škol je tak široký, že si každý student může vybrat podle svých zájmů a potřeb svou vysokou školu. Studium na vysoké škole je v současné době určitým životním stylem. Proto věnujte velkou pozornost správnému výběru školy.
Před výběrem vysoké školy si položte tyto otázky
Co rozhodně studovat nechci?
– nevím, co chci, ale určitě vím, co nechci
– použiji vyřazovací metodu
Jaké budou přijímačky?
– zjistit co nejvíce informací
– které předměty
– z kterých publikací mohu čerpat
– Národní srovnávací zkoušky
– Scio
Mám šanci se na školu dostat a udržet se na ni?
– procenta přihlášených
– procenta přijatých
– počet lidí, kteří nastoupili do 2. ročníku
– počet lidí, kteří obor absolvovali
Najdu uplatnění?
– co mohu dělat, když školu dokončím
– mám více uplatnění
Uživím se touto prací?
Chci školu prestižní, nebo rodinnou?
Nevadí mi práce s lidmi?
Mgr. Libor Hejda
Přípravné kurzy
V této rubrice Vás chci informovat o přípravných kurzech, které pořádají buď soukromé firmy nebo jednotlivé fakulty. Samozřejmě ne všechny fakulty rozesílají všechny informace na gymnázia, proto sledujte i webové stránky fakult.
Existuje několik soukromých společností, které nabízejí různé přípravné kurzy. Tyto společnosti prodávají také příručky k přípravě na konkrétní typy studia. Proto se rozhodněte, zda budete jezdit na kurzy, nebo se budete připravovat doma podle knížek.
Společnosti, které nabízí přípravné kurzy
(reference získáte asi nejlépe u svých starších spolužáků):
Videokurzy k přípravě na přijímací zkoušky na Masarykovu univerzitu, studenti si mohou vyzkoušet zdarma na stránkách www.jaknatsp.cz.
- www.scio.cz, s.r.o.
- Sokrates
- www.aleph.cz – internetové kurzy pro TSP MU
- www.nsz.aleph.cz – internetové kurzy pro scio testy
- Tutor
- Vzdělávací centrum AZ
- AMOS – Centrum vzdělání
- Kurzy Fido
- www.samouk.cz (Zabývají se přípravou na přijímací zkoušky na střední i vysoké školy přes internet. Základ tvoří online kurzy s výkladem teorie, testy + online konzultace s lektorem. Momentálně mají studenti možnost se připravit na Testy studijních předpokladů, Obecné studijních předpoklady, Biologii, Fyziku (na lékařské fakulty), Matematiku, Psychologii, atd.)
Mgr. Libor Hejda
Informační servery o VŠ
Nejvíce navštěvované portály o vzdělávání
Na těchto stránkách najdete aktuální informace o možnostech pomaturitního studia, rady pro budoucí studenty i přehled VŠ a jejich webových stránek.
Informační portály:
- vysokeskoly.cz
- vzdelani.cz
- fakulta.cz
- atlasskolstvi.cz
- Webové stránky VŠ
- Sekce Vysoké školy na stránkách MŠMT
- Přehled VŠ na stránkách společnosti Scio – včetně údajů o úspěšnosti uchazečů při přijímacím řízení na jednotlivé fakulty
- Vyšší odborné školy
Kolektiv autorů pro Vás dále připravil elektronickou příručku pro maturanty. Jedná se o průvodce pro studenty – jak si vybrat vysokou školu, jak podat přihlášku ke studiu apod. Tato příručka má především studentům pomoct zorientovat se a připravit k přijímacím zkouškám. Příručka je zdarma, nekomerční a přináší praktické rady.
Mgr. Libor Hejda